Odroczenie obowi±zku szkolnego ucznia szkoły podstawowej lub dziecka
realizuj±cego roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale
przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
Ustawa o systemie o¶wiaty z dnia 7 wrze¶nia 1991r. (Dz. U. Nr 256 z
2004r., poz. 2572 ze zm.)
1. Odroczenie spełniania obowi±zku szkolnego przez dziecko może być
orzeczone w przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami.
2. Spełnianie przez dziecko obowi±zku szkolnego może być odroczone
nie dłużej niż o jeden rok.
3. Decyzję w sprawie odroczenia obowi±zku szkolnego podejmuje
dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko
mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej i na wniosek rodziców/ opiekunów prawnych dziecka.
4. W przypadku odroczenia obowi±zek szkolny spełnia się poprzez
uczęszczanie do szkoły podstawowej lub oddziału przedszkolnego.
5. Zgodnie z obowi±zuj±cym prawem, opinię psychologa z poradni
psychologiczno - pedagogicznej w sprawie odroczenia obowi±zku
szkolnego
Rodzice mog± złożyć do dyrektora szkoły tylko przed rozpoczęciem
nowego roku szkolnego.
Szanowni Rodzice!
1. Powinni¶cie pamiętać o tym, że badanie wi±że się z pewnymi
konsekwencjami i mimo formy zabawy, w jakiej jest prowadzone, jest
ogromnym przeżyciem dla dziecka.
2. Musicie pamiętać, że taka opinia może mieć również dalsze
konsekwencje, jak np. zobowi±zanie do systematycznej dodatkowej
pracy z dzieckiem, kolejne badania w przyszło¶ci, konieczno¶ć
uczęszczania na zajęcia specjalistyczne, wyrównawcze,
korekcyjno-kompensacyjne.
3. Rodzice, którzy nie chc± posłać sze¶ciolatków do szkoły, powinni
zastanowić się, czy oby na pewno kieruj± się odpowiednimi pobudkami.
Jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo i nie przejawia oznak braku
dojrzało¶ci czy szkolnej, czy emocjonalnej, nie ma co doszukiwać się
możliwo¶ci odroczenia dnia, w którym powinno przekroczyć szkolne
progi. Zamiast mu pomóc, można tylko zaszkodzić.
4. Badanie dzieci bez potrzeby to nieodpowiedzialno¶ć i niewielu
psychologów czy pedagogów zdecyduje się na taki krok, tylko dla
zaspokojenia potrzeby rodzica. Natomiast oczywi¶cie, w przypadku, w
którym rodzic ma uzasadnion± obawę, iż jego dziecko nie jest
przygotowane do szkoły (np. informację z oddziału przedszkolnego,
obserwacje z innych placówek), badanie w poradni może być pomocne.
Dokonuj±c decyzji, warto zatem kierować się dobrem dziecka, a nie
subiektywnymi odczuciami.
|