| 
                   
              
					
            
			
			Odroczenie obowi±zku szkolnego ucznia szkoły podstawowej lub dziecka 
			realizuj±cego roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale 
			przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. 
					
			
			Ustawa o systemie o¶wiaty z dnia 7 wrze¶nia 1991r. (Dz. U. Nr 256 z 
			2004r., poz. 2572 ze zm.) 
					
			  
			
			
			1. Odroczenie spełniania obowi±zku szkolnego przez dziecko może być 
			orzeczone w przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami. 
			
			
			2. Spełnianie przez dziecko obowi±zku szkolnego może być odroczone 
			nie dłużej niż o jeden rok. 
			
			
			3. Decyzję w sprawie odroczenia obowi±zku szkolnego podejmuje 
			dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko 
			mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno – 
			pedagogicznej i na wniosek rodziców/ opiekunów prawnych dziecka. 
			
			
			4. W przypadku odroczenia obowi±zek szkolny spełnia się poprzez 
			uczęszczanie do szkoły podstawowej lub oddziału przedszkolnego. 
			
			
			5. Zgodnie z obowi±zuj±cym prawem, opinię psychologa z poradni 
			psychologiczno - pedagogicznej w sprawie odroczenia obowi±zku 
			szkolnego
			Rodzice mog± złożyć do dyrektora szkoły tylko przed rozpoczęciem 
			nowego roku szkolnego. 
			
			  
			
			
			Szanowni Rodzice! 
			
			
			1. Powinni¶cie pamiętać o tym, że badanie wi±że się  z pewnymi 
			konsekwencjami i mimo formy zabawy, w jakiej jest prowadzone, jest 
			ogromnym przeżyciem dla dziecka. 
			
			
			2. Musicie pamiętać, że taka opinia może mieć również dalsze 
			konsekwencje, jak np. zobowi±zanie do systematycznej dodatkowej 
			pracy z dzieckiem, kolejne badania w przyszło¶ci, konieczno¶ć 
			uczęszczania na zajęcia specjalistyczne, wyrównawcze, 
			korekcyjno-kompensacyjne. 
			
			
			3. Rodzice, którzy nie chc± posłać sze¶ciolatków do szkoły, powinni 
			zastanowić się, czy oby na pewno kieruj± się odpowiednimi pobudkami. 
			Jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo i nie przejawia oznak braku 
			dojrzało¶ci czy szkolnej, czy emocjonalnej, nie ma co doszukiwać się 
			możliwo¶ci odroczenia dnia, w którym powinno przekroczyć szkolne 
			progi. Zamiast mu pomóc, można tylko zaszkodzić. 
			
			
			4.  Badanie dzieci bez potrzeby to nieodpowiedzialno¶ć i niewielu 
			psychologów czy pedagogów zdecyduje się na taki krok, tylko dla 
			zaspokojenia potrzeby rodzica. Natomiast oczywi¶cie, w przypadku, w 
			którym rodzic ma uzasadnion± obawę, iż jego dziecko nie jest 
			przygotowane do szkoły (np. informację z oddziału przedszkolnego, 
			obserwacje z innych placówek), badanie w poradni może być pomocne. 
			
			  
			
			
			Dokonuj±c decyzji, warto zatem kierować się dobrem dziecka, a nie 
			subiektywnymi odczuciami. 
   |